سئو تکنیکال با Python اتوماسیون آنالیز سایت در ۵ قدم!
سئو تکنیکال Technical SEO چیست؟ کامل ترین چک لیست سئو فنی
این پروتکل میتواند به روباتهای وب اجازه دهد یا اجازه ندهد که بخشهایی از سایت شما را بررسی کنند. اگر می خواهید از ایندکس شدن سایت های خود جلوگیری کنید، از یک متا ربات noindex استفاده کنید. ممکن است بخواهید برخی صفحات خود را ایندکس نکنید و دسترسی کراولر را به طور کلی مسدود کنید. با این حال، اگر ترجیح می دهید نسخه مورد نظر URL خود را تنظیم کنید، می توانید این کار را از طریق تگ کنونیکال یا canonical tag انجام دهید. تگ کنونیکال از تگهای HTML است که در صورت قرار گرفتن محتوای مشابه در صفحات گوناگون میتوان با تگ کنونیکال نسخه اصلی را مشخص کنید تا این صفحه در گوگل ایندکس شود. بسیاری افراد سئوی فنی را نادیده میگیرند ولی نقشی که سئو تکنیکال برای دریافت ترافیک ارگانیک ایفا میکند، بسیاری بااهمیت است.
یکی از مزایای اصلی انتخاب زبان برنامه نویسی پایتون، سهولت در ویرایش، تست و اشکال زدایی کدها است. پایتون سینتکس فوقالعاده ساده ای دارد که یادگیری آن را آسان میکند. اگر بتوانید ساختارهای فنی سایت خود را ارتقا دهید به خزنده های گوگل کمک می کنید تا سایت شما را بهتر بفهمند و این بدون شک روی رتبه شما در صفحه نتایج تاثیرگذار خواهد بود. شما کاربران می توانید برای دنبال کردن آموزش تکنیکال سئو، از وبلاگ سایت SEOEDU بازدید نموده و محتواهای مختلف آن را بررسی کنید. همچنین کاربران یزدی می توانند خدمات سئو در یزد را به صورت حضوری و آنلاین از مجموعه SEOEDU دریافت کنند.
گاهی ممکن است اتفاق بیفتد که محتوای خوب و با کیفیتی تولید می کنید و برای سئوی آن تلاش می کنید اما پس از گذشت چندین ماه می بینید که صفحات شما هنوز ایندکس نشده است. ممکن است علت اصلی در فایل Robots.txt شما باشد که اجازه ایندکس را به موتورهای جستجو نمی دهد. این فایل دستورالعملهایی دارد که موتورهای جستجو برای ایندکس کردن صفحات سایت به آن احتیاج دارند. در واقع با استفاده از همین فایل است که به موتورهای جستجو می گوییم کدام صفحاتمان را ایندکس کنند و کدام را نکنند. زمانی که شما صفحه ای از سایت را باز می کنید مجموعه ای از محتواهای متنی و بصری را می بینید اما خزنده های گوگل متن و عکس را نمیفهمند.
ممکن است شما هم در سایت خود صفحات مشابه با URL های متفاوت داشته باشید. مثلا سایتی فروشگاهی دارید که مدل ها یا رنگ های مختلفی از یک محصول را ارائه می دهید. برای بررسی این فایل، در مرورگر بعد از نام دامنه سایت خود، عبارت robots.txt را وارد کنید. هر چند شاید نام آن اندکی تخصصی به نظر برسد اما اصول چندان پیچیده ای ندارد و با کمی آموزش حرفه ای سئو و تمرین شما هم می توانید سایت خود را از نظر تکنیکال استاندارد کنید. سئو خارجی که به آن Off-Page نیز گفته می شود، مجموعه کارهایی است که در خارج از سایت شما انجام می شود.
با توجه به این که با استفاده از این قطعه، شیوه نمایش محتوا در زمینههای مختلف، مانند دستور پخت غذا، محصول و … تغییر میکند، احتمال افزایش درصد CTR افزایش پیدا خواهد کرد. در صورتی که آدرس همچنان توسط گوگل ایندکس شده است، بهتر است کمی صبر کنید. بسته به اندازه سایت شما و بودجهای که گوگل برای خزش آن در نظر گرفته است، بین 1 الی چند هفته جهت اعمال تغییرات زمان نیاز است. کاری به دلایل دوری جستن از سئو تکنیکال نداریم، مسئله هرچه که بود، گذشته. در این مطلب میخواهیم به قلب ماجرا بزنیم و یک راهنمای جامع سئو تکنیکال و فاکتورهای مربوط به آن را ارائه کنیم. اما پیش از هرچیز باید بدانیم که سئو تکنیکال چیست و چرا اهمیت دارد؟ ادامه این مطلب را بخوانید تا سوء تفاهمهای خودتان را برطرف کنید.
نقشه سایت XML پروتکلی است که به مدیر وب سایت اجازه می دهد تا موتورهای جستجوی اصلی را از URLهای موجود برای خزیدن مطلع کند. این یک راه عالی برای اطمینان از دیده شدن سایت شما و افزایش توجه عنکبوتها و خزندههای موتور جستجو است. اگر همین حالا دچار یک خوددرگیری مزمن بشوم و تصمیم بگیرم مقاله آموزش سئو تکنیکال که در حال خواندنش هستید را حذف کنم؛ زمانی که بخواهید بار دیگر به آن وارد شوید، با یک صفحه 404 روبرو خواهید شد. در اصل صفحات 404 صفحاتی هستند که محتوای آن به طور کامل حذف شده است. این فایل در هاست سایتتان قرار گرفته و حاوی دستورات مهمی است که برای ربات های جستجو صادر میشود.
به منظور اعمال SSL در صفحات وب خود، میتوانید یک گواهی امنیتی در دامنه وب سایت خود نصب کنید و وب سایت خود را به HTTPS منتقل کنید. برخلاف سئو خارجی یا سئو داخلی، بیشتر کارهایی که در سئو تکنیکال میکنیم مرتبط با موتور جستجو، مسائل فنی وبسایت، رباتها، کدهای برنامه نویسی و… هستند. برخلاف سئو خارجی یا سئو داخلی، بیشتر کارهایی که در سئو تکنیکال میکنیم مرتبط با موتور جستجو، مسائل فنی وبسایت، رباتها، کدهای برنامه نویسی و… هستند. با فعالسازی آنها در ابتدا به تجربه بهتر کاربران کمک میکنید و سپس با ایجاد لینک های داخلی باعث میشوید که ربات های موتور جستجو بهتر به صفحات مختلف سایتتان دسترسی داشته باشند. برای فعال سازی بردکرامب در وردپرس میتوانید از افزونه های مختلفی استفاده کنید.
جنبههای فنی، شامل بهینه سازی ساختار، کد و زیرساخت وبسایت برای موتورهای جستجو و کاربرپسندتر شدن آن است. سئو فنی در کنار سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO) جز مهمترین بخشهای بهینه سازی وبسایت محسوب میشود. بدون بهینهسازی فنی مناسب، موتورهای جستجو ممکن است نتوانند محتوای یک وبسایت را به طور مؤثر، خزش و ایندکس کنند. هدف اصلی گوگل و سایر موتورهای جستجو این است که آنها میخواهند بهترین نتایج ممکن و جذابترین پاسخها را به کاربران و مخاطبان مربوطه به نمایش قرار دهند. بنابراین رباتهای گوگل یا به عبارتی گوگل اسپایدرها صفحات وبسایتها را بر اساس عوامل متعدد و فاکتورهای رتبه دهی خزیده و ارزیابی و تجزیه و تحلیل میکنند. برخی از عوامل همانند سرعت بارگذاری صفحه و یا میزان سازگاری وب سایت با گوشی همراه، بر اساس تجربه کاربر است.
اینجاست که ساختار سایت شما (که معمولاً از آن به عنوان معماری اطلاعات وب سایت شما یاد میشود) اهمیت میابد. اگر سایت شما از نظر فنی بهینه نباشد، گوگل آن را نمیبیند و در صفحه نتایج گوگل دیده نمیشوید و از این راه ورودی کمی خواهید گرفت. پایتون یک ابزار قدرتمند برای آسانتر کردن پیاده سازی استراتژی های سئو و صرفه جویی در زمان است. با پایتون، می توانید به طور خودکار صفحات وب را مورد کنکاش قرار دهید، تصاویر را به صورت انبوه بهینه کنید، لینک های شکسته را شناسایی کنید و … ؛ و به این ترتیب سئو سایت خود را بهبود بخشید. سایتی که با فرمت AMP ساخته شود، در گوشی های موبایل عملکرد و سرعت بهتری دارد به همین دلیل گوگل به سایت هایی که از این فرمت استفاده میکنند رتبه بالاتری میدهد. به همین دلیل در بهینه سازی سئوی تکنیکال باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید.
افرادی که مسیر یادگیری سئو را طی میکنند، با اصول و قوانین موتورهای جستجو آشنا میشوند و میتوانند با پیادهسازی استراتژیهای مناسب، به بهبود عملکرد وبسایتها در نتایج جستجو کمک کنند. آموزش حرفه ای سئو علاوه بر مباحث تئوری، شامل آموزش ابزارها و تکنیکهای کاربردی نیز میشود تا کارآموزان بتوانند دانش خود را به صورت عملی پیادهسازی کنند. استراکچردیتاها یا دادههای ساختار یافته کدهای زبان برنامه نویسی هستند که به موتورهای جستجو کمک میکنند تا قسمت های مختلف سایت را بهتر درک کنند. این کدها در قالب وب سایت قرار میگیرد و نقش بسیار مهمی در نحوه نمایش سایت در نتایج جستجو دارند. برخلاف سئو خارجی یا سئو داخلی، بیشتر کارهایی که در سئو تکنیکال میکنیم مرتبط با موتور جستجو، مسائل فنی وبسایت، رباتها، کدهای برنامه نویسی و... مشکلات محتوای تکراری همچنین میتواند منجر به جریمه توسط موتورهای جستجو شود و به رتبهبندی کلی وبسایت در موتورهای جستجو آسیب بزند.
پس از دانستن اصول سئوی تکنیکال سایت، لازم است قابلیت کراول شدن سایت را دقیق بررسی کنیم. با ۶ سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه SEO، بزرگترین چالشی که در پروژههای سئو با آن روبرو بودیم، نرخ پائین فروش وبسایتها بود، طوری که حتی با افزایش ترافیک هم برطرف نمیشد! راهحل این موضوع، CRO یا بهینهسازی تبدیل است که اکنون سعی داریم در این زمینه فعالیت داشته باشیم. اگر کمی در فرآیند پروژه های خود دقت کنید، موارد مختلفی را پیدا خواهید کرد که دارید به صورت دستی برآن نظارت می کنید. همین موارد را به کمک پایتون، بهینه سازی کرده و کاری کنید که به صورت خودکار انجام شود.
وب سایتی که از فرمت AMP استفاده میکند در گوشی های موبایل عملکرد بهتری دارد و سریعتر لود میشود، که در نتیجه گوگل رتبه بالاتری به آنها میدهد. گوگل با ارائه فرمت AMP به کاربران موبایلی کمک کرده است تا سریعتر به خواسته هایشان برسند. بهترین روش استفاده از ساختار سلسله مراتبی است، چرا که خزنده های گوگل از صفحه اصلی یک وب سایت شروع به خزیدن میکنند تا صفحات دیگر را کشف کنند. به تمام اقداماتی که بیرون از سایت برای بهبود و بهینه سازی سایت انجام میشود، سئو خارجی میگویند. لینک سازی خارجی، رپورتاژ آگهی، فعالیت در شبکه های اجتماعی، تبلیغات، برندسازی و موارد دیگر از جمله اقداماتی است که در سئوی بیرون از سایت انجام میشود. همان طور که قبلا در مقاله “سئو چیست” توضیح دادیم، سئو به سه بخش سئو داخلی، سئو خارجی و سئوی تکنیکال یا فنی تقسیم میشود.
بردکرامب لینکهایی هستند که با عنوان لینکهای مسیریابی هم شناسایی میشوند و عموماً در قسمت پایین منو سایت شما، به چشم میخورند. البته اگر دنبال دیدن این لینکها هستید، به سایتهای فروشگاهی سر بزنید چون عموماً لینکهای بردکرامب در سایتهای فروشگاهی مورد استفاده قرار میگیرند. چطور این صفحات را پیدا کنیم؟ به راحتی میتوانید از طریق Google Webmaster Tools صفحات تکراری را شناسایی کنید. چنانچه به دنبال یک وبسایت موفق و کسب و کار مناسب هستید باید از اطلاعات کافی در مورد جزئیات این... این روزها سئو سروصدای زیادی کرده است و بسیاری از صاحبان کسبوکار برای نتیجه بهتر از سایت خود به دنبال... فایلهای log به شما کمک میکنند تا تعداد بازدید کنندگان جستجوی ارگانیک را بفهمید.
تسمینو بهترین و مقرونبهصرفهترین پلتفرم سفارش رپورتاژ، بک لینک و تولید محتوا برای شماست تا بتوانید در زمانی کوتاه و به شکلی راحت کسبوکارتان را به همه معرفی کنید. برای آن که پاسخ بهتری در مورد سوال سئو تکنیکال چیست در اختیار شما قرار دهیم، اجازه دهید مروری مختصر به مفاهیم اولیه و پایه سئو داشته باشیم. PageSpeed Insights به شما پیشنهاد میکند که از کش مرورگر به طور مؤثر استفاده کنید. فرید تشیعی، متخصص سئوی تکنولایف، در وبینار رایگان تریبون قرار است تجربیات خود در استفاده از دادهها برای بهبود استراتژیهای سئویی را بیان کند و با مطالعه موردی چند پروژه این مفهوم را توضیح دهد. اگر میخواهید با خیال راحت خدمات سئو سایت را به یک تیم حرفهای و متخصص بسپارید، کافیست همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید. اما اکنون به سراغ دلیل اهمیت این بخش از سئو میرویم و کمی هم از آن می گوییم.
مثلاً میتوانید به کمک فایل robot از آنها درخواست کنید که صفحاتی مثل صفحه پرداخت و... هنگامی که یک کراولر موتور جستجو، یک وبسایت را کراول میکند، برای کشف و ایندکس محتوا، لینکهایی که از یک سایت به سایتهای دیگر داده شدهاند را دنبال میکند. اگر یک وبسایت، تعداد زیادی از لینکهای باکیفیت از وبسایتهای دیگر داشته باشد، کراولرها به احتمال زیاد میتوانند صفحات موجود در آن وبسایت را بیشتر و با عمق بیشتری بررسی کنند. در واقع یکی از مهمترین اقدامات در سئو تکنیکال این است که با کمک سایت مپ، روند خزش رباتها را در سایتتان بهبود میبخشید و سبب میشوید راحتتر شما را بشناسند و صفحات سایتتان را بررسی کنند. حتی گوگل در اوایل سال 2014 اعلام کرد SSL یک عامل رتبه بندی محسوب میشود.
در صورتی که تمایل دارید از انتشار بخشهای بعدی مطلع شوید، در خبرنامه بلوک سئو عضو شوید. اگر تجربهای در مورد سئوی فنی و مشکلاتی که برای سایت شما ایجاد کرده است دارید نیز آن را با ما در میان بگذارید. از آنجا که داشتن گواهی SSL یکی از معیارهای مهم گوگل برای رتبهبندی سایت شد در نتیجه در سئو تکنیکال داشتن این گواهی حتما باید بررسی شود. زیرا اگر از این پروتکل امن استفاده نکنید، ممکن است گوگل از ورود کاربران به سایت تان جلوگیری کند. پس اگر قصد فعالسازی این پروتکل را برای سایت خود دارید حتما از پشتیبانی هاستینگ خود راهنمایی بگیرید. شاید کاربران متوجه تفاوت این صفحات بشوند اما مشکل اینجاست که ربات های گوگل این تفاوت را درک نمی کنند و آن صفحات را محتوای تکراری درنظر می گیرد.
کاربران احتمالاً، وب سایتی را که بارگذاری آن خیلی طول میکشد، رها می کنند. اطمینان از اینکه زمان بارگذاری وب سایت شما برای کاربران شما مناسب است، ممکن است زمان صرف تعامل با محتوای شما را افزایش دهد و رتبه نتایج جستجوی شما را بهبود بخشد. علاوه بر این، موتورهای جستجوی اصلی اکنون سرعت بارگذاری را به عنوان معیاری برای رتبه بندی نتایج تجزیه و تحلیل می کنند. برای کاهش زمان بارگذاری سایت خود، فشرده سازی تصاویر بزرگ و فایلهای غنی را به محتوای کوچکتر و قابل مدیریتتر در نظر بگیرید. همچنین میتوانید کش مرورگر، پیادهسازی یک شبکه تحویل محتوا و حذف اسکریپتها و فایلهای استفاده نشده را برای بهبود زمان بارگذاری سایت و افزایش سرعت سایت خود در نظر بگیرید.
شما کاربران می توانید برای تقویت سئو داخلی سایت خود، علاوه بر خدمات سئو مجموعه ما، از خدمات سفارش تولید محتوا به صورت کاملا بهینه سازی شده استفاده کنید. از کدهای قالب گرفته تا تصاویر، ویدیوها و فایل کدهایی که در وب سایت شما قرار دارند. در حالی که کمتر از آن استفاده میشود، یکی از تاثیرگذارترین پیاده سازیهایی است که میتوانید برای وب سایت خود انجام دهید. به بیان ساده، کدی است که به موتورهای جستجو در نمایش اطلاعات مرتبط کمک میکند. پیاده سازی این موضوع هم مثل اسکیما، الزامی نیست اما میتواند به یک نقطه مثبت سئو سایت شما تبدیل شود.
به عنوان مثال به هر دلیلی تصمیم میگیرید که یک صفحه سایت خود را ایندکس نکنید. با کمک robot.txt میتوانید این کار را انجام داده و تسلط بیشتری نسبت به رباتهای گوگل پیدا کنید. یادتان نرود هدف سئو تکنیکال آن قدر مهم است که اگر نتوانیم آن را جز برنامه ریزی های کسب و کاری خودمان قرار دهیم، سایت ما محکوم به شکست است و هرگز رشد نخواهد کرد. 1) برای کاربران قابل مشاهده باشد تا بتوانند بدون استفاده از دکمه برگشت (Back)، به راحتی بین صفحات وبسایت شما هدایت شوند. در کتاب راهنمای جامع برای سئو سایت های چند زبانه هر سه روش به صورت دقیق بررسی شده و نقاط ضعف و قوت آنها معرفی میگردد.
از سویی اگر صفحهای در دستهبندی در رده بالا قرار بگیرد، اهمیت بیشتر آن را نشان میدهد. نقشه سایت با فرمت XML به رباتهای موتورهای جستجو ساختار سایت شما و ارتباطات آن را نشان میدهد. در تصویر زیر بخش مربوط به نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول نشان داده شدهاست. رباتها صفحات را بررسی میکنند تا اطلاعات مربوط به سایت شما جمعآوری شود. اگر رباتها نتوانند به درستی به صفحات سایت شما دسترسی داشته باشند، در این صورت سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده نمیشود. به این نکته توجه داشته باشید که نصب پایتون اندکی زمان بر است، اما استفاده از اسکریپت های آن چندان کار سختی نمی باشد و نیازی نیست که شما یک برنامه نویس با تجربه باشید.
https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/